Το λεγόμενο...En dehors


En dehors ή αλλιώς turn out στον κόσμο των χορευτών, σημαίνουν έξω στροφή. Στο μπαλέτο με το en dehors ορίζεται μια κυκλική κίνηση προς τα έξω, όπως μια pirouette, ένα rond de jambe είτε η κίνηση των αρθρώσεων όπως στο ισχίο και στον ώμο. Οι χορευτές όταν μιλούν για en dehors μιλούν κυρίως για τα πόδια, αλλά ο όρος αυτός χρησιμοποιείται και για τα χέρια. 

Ας μιλήσουμε λίγο για τα χέρια. 
Η άρθρωση του ώμου μπορεί να πραγματοποιήσει όλα τα ζεύγη κινήσεων. Θα εστιάσουμε όμως στην έξω στροφή που μας ενδιαφέρει. Όταν ο αγκώνας βρίσκεται σε κάμψη μπορεί να γίνει έξω στροφή έως και 90 μοίρες, ενώ όταν το χέρι βρίσκεται στο οριζόντιο επίπεδο μπορεί να γίνει έξω στροφή 80 - 90 μοίρες. 
Οι μύες που ενεργοποιούνται σε οποιαδήποτε στροφική κίνηση προς τα έξω είναι ο υπακάνθιος και ο ελάσσων στρογγύλος. Φυσικά δεν είναι οι μόνοι. Σημαντικό ρόλο έχουν και οι μύες της ωμοπλάτης όπου είναι και η βάση του άνω άκρου. 
Στο κλασσικό μπαλέτο τα χέρια έχουν arondi μορφή, δηλαδή κυκλική. Στις
περισσότερες θέσεις κρατάνε την κυκλικότητα τους με έξω στροφή ωστόσο οι αγκώνες δεν πέφτουν προς τα κάτω και μέσα, κάτι που ανατομικά δεν συναντιέται. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι και ο αγκώνας πραγματοποιεί ένα φυσικό en dehors (έξω στροφή) αφού η φορά του είναι προς τα πάνω και έξω. 

Θα μπορούσαμε να πούμε σχεδόν τα ίδια και για τα πόδια, αλλά αξίζει να σημειώσουμε κάποια παραπάνω στοιχεία. Το κάτω άκρο χωρίζεται σε 3 μέρη: ισχίο, γόνατο και ποδοκνημική (περιοχή αστραγάλου) 

Η άρθρωση του ισχίου πραγματοποιεί έξω στροφή έως και 45 μοίρες. Χρησιμοποιεί κυρίως τους μύες: Απιοειδή, Λαγονοψοϊτη, έξω/έσω θυροειδή, άνω/κάτω δίδυμο, τον τετράγωνο μηριαίο, από τους προσαγωγούς και τον μείζων γλουτιαίο.  Όσο μεγαλύτερη ελαστικότητα έχουν οι μύες αυτοί αλλά και οι υπόλοιποι που υποστηρίζουν το πόδι τόσο πιο εύκολα συμβαίνει η έξω στροφή. Μην ξεχνάς και την σχέση της λεκάνης με το ισχίο. Θα πρέπει να είναι σε ουδέτερη θέση η λεκάνη να πραγματοποιεί η έξω
στροφή, και μεταβολές στην κίνησης της θα επηρεάσει την στροφικότητα του ισχίου. Κάτι δηλαδή που στο μπαλέτο μεταφράζεται ως: σταθερή λεκάνη με το πόδι να δουλεύει ανεξάρτητα.

Το γόνατο πραγματοποιεί στροφική κίνηση όταν είναι σε κάμψη 90 μοιρών όπου γίνεται μια παθητική στροφή 40 μοιρών από το γόνατο και κάτω. Στις τελευταίες μοίρες της έκτασης παρατηρείται μια μικρή στροφής της κνήμης προς τα έξω. Είναι κάτι που δεν είναι πολύ αντιληπτό με το μάτι, αλλά σε μια attitude ή arabesque παίζει σημαντικό ρόλο. Με αυτή την κίνηση που κάνει η κνήμη δίνει την δυνατότητα να στραφεί προς τα έξω, έτσι όπως ακριβώς γίνεται στο κλασσικό μπαλέτο ή αλλιώς στην ορολογία του χορού να φανούν οι εσωτερικές γραμμές. 
Οι μύες που ενεργοποιούνται είναι ο βραχύς προσαγωγός, ο δικέφαλος μηριαίος, ο ιγνυακός και η τείνων την πλατεία περιτονία. 

Στην ποδοκνημική άρθρωση αυτό που συμβαίνει είναι η ανύψωση και η στροφή του έξω χείλους (πλευράς) του ποδιού, το λεγόμενο coup de pied, μαζί με την κάμψη. Αυτό θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι το "en dehors" της ποδοκνημικής. Κάποιοι από τους μύες που ενεργοποιούνται είναι ο οπίσθιος κνημιαίος  και οι περονιαίοι. 

Στο μπαλέτο το en dehors θα πρέπει να ξεκινάει από τα ισχία και αποτέλεσμα αυτών να είναι η στροφή των πελμάτων προς τα έξω, καθώς με αυτό τον τρόπο μειώνονται οι τραυματισμοί που μπορεί να προκύψουν. 
Οι μύες αλλά και τα μαλακά μόρια (τένοντες κτλ) γύρω από την άρθρωση θα πρέπει να έχουν πολύ καλή ελαστικότητα αλλά είναι αρκετά ενδυναμωμένα έτσι ώστε να αλληλοϋποστηρίζουν το ένα το άλλο.  

Το τέλειο en dehors. 
Το "τέλειο" en dehors μπορεί να δημιουργηθεί με βάση την λεκάνη και την σωματοδομή του καθενός. Με τις καθημερινές διατάσεις σε όλο το σώμα μπορείς να βελτιώσεις στο μέγιστο την ελαστικότητα  και την ευλυγισία σου σε οποιοδήποτε μέρος του σώματος σου. Όμως αυτό δεν είναι αρκετό. Θα πρέπει οι μύες και όχι μόνο αυτοί που ενεργοποιούνται με την έξω στροφή, να είναι δυνατοί για να μπορούν να υποστηρίζουν το εύρος κίνησης της άρθρωσης. Ειδικά στα πόδια, οι προσαγωγοί όπου σε όλο το μπαλέτο ενεργοποιούνται θα πρέπει να είναι σε άριστη κατάσταση, τόσο ελαστικότητας όσο και δύναμης.
Αυτό το "τελειο" και εντυπωσιακό turn out που βλέπεις στις διάσημες χορεύτριες και εσύ ίσως δεν το έχεις, είναι επειδή δουλεύουν με το σώμα τους από μικρή ηλικία όπου το σώμα σε αυτήν την ηλικία είναι πιο εύπλαστο , σαν πλαστελίνη και προσαρμόζεται σε οποιαδήποτε συνθήκη.
Μην προσπαθήσεις να ξεπεράσεις κατά πολύ τα όρια του σώματός σου και ιδίως απότομα, ίσως να τραυματιστείς. Θα πρέπει με υπομονή, σκληρή και καθημερινή δουλειά να βελτιώνεις και να κρατάς το σώμα σου στο επίπεδο που θέλεις. 

Τέλος, μην σκέφτεσαι μόνο μύες αλλά και οστά. Σκέψου ότι θέλεις να κουνήσεις οπουδήποτε τα κόκκαλα σου και όχι τους μύες σου, αυτό θα σε βοηθήσει να μην εγκλωβιστείς σε ένα συγκεκριμένο τρόπο σκέψης. Επίσης να θυμάσαι από πού ξεκινάνε τα άκρα σου. Τα χέρια σου από τον θώρακα και την ωμοπλάτη και τα πόδια σου από την λεκάνη και το ισχίο.   


Με προσοχή και αγάπη προς το εαυτό σου!
💗🌸






CONVERSATION