Οι μέθοδοι διδασκαλίας στο κλασσικό μπαλέτο.

Το μπαλέτο κατηγοριοποιείται σε διάφορες σχολές τεχνικής, ή αλλιώς εκπαιδευτικές μεθόδους, οι οποίες αντιπροσωπεύουν την ιστορική εξέλιξη του μπαλέτου. 
Υπάρχουν οχτώ στιλ εκπαίδευσης, το Ιταλικό (μέθοδος Cecchetti), το Ρώσικο (μέθοδος Vaganova), το Γαλλικό, το Αγγλικό (Royal Academy of Dance και Royal School of Ballet), το Δανέζικο (μέθοδος Bournonville), το Κουβανέζικο (μέθοδος της Alicia Alonso), και το Αμερικάνικο (μέθοδος Balanchine). 

Στην Ελλάδα, διδάσκονται ευρέως η Γαλλική μέθοδος, η σχολή Vaganova (Ρωσία), και η μέθοδος Royal Academy of Dance (Αγγλία), ενώ οι υπόλοιπες μέθοδοι δεν χρησιμοποιούνται.


Η Μέθοδος Vaganova είναι μια μέθοδος διδασκαλίας κλασικού μπαλέτου που αναπτύχθηκε από την Agrippina Vaganova. Αυτή η μέθοδος συνδυάζει το ρομαντικό ύφος του γαλλικού μπαλέτου και τον δραματικό ψυχισμό του ρωσικού χαρακτήρα με την αθλητική δεξιοτεχνία που χαρακτηρίζει την ιταλική σχολή αλλάζοντας το παλιό αυτοκρατορικό ύφος της διδασκαλίας μπαλέτου. Το Σύστημα Vaganova βοηθάει τον χορευτή να αναπτύξει ένα δυνατό κορμό, επιτυγχάνει την μυϊκή ευλυγισία και την επιμήκυνση της κίνησης, χαρίζει ένα υψηλό άλμα δίνοντας την ψευδαίσθηση της αιώρησης, συνδυάζοντας την δύναμη με την χάρη των χεριών τα οποία χέρια άλλες μέθοδοι δεν χρησιμοποιούν με τον ίδιο τρόπο!
Δημιουργεί χορευτές οι οποίοι χρησιμοποιώντας χέρια, πόδια και κορμό σε τέλεια αρμονία (Cordination) διακρίνονται σε όλο τον κόσμο! Χρησιμοποιείται ευρέως στην Ευρώπη και στην Β.Αμερική.
Οι παιδαγωγοί που χρησιμοποιούν αυτή τη μέθοδο διδασκαλίας, δημιουργούν ένα μοτίβο ασκήσεων με συγκεκριμένο βηματολόγιο, που αντιστοιχεί στις ηλικίες και δυνατότητες των μαθητών τους. 
Η σχολή Vaganova χαρακτηρίζεται από καθαρές και ακριβείς κινήσεις, που εκφράζουν όμορφες, καθαρές και απαλές γραμμές. 

Υπάρχουν οκτώ επίπεδα μέχρι και το δίπλωμα που ακολουθεί αυτό το διεθνές πρόγραμμα σπουδών.
Η Ύλη είναι χωρισμένη ως εξής:
  • A και B Preparatoire αφορούν παιδιά ηλικίας 4 – 8 χρονών. Ετοιμάζουν τους μικρούς χορευτές για να μπούνε στην αίθουσα, μαθαίνουν τις κατευθύνσεις στον χώρο, να ακούνε και να καταλαβαίνουν την μουσική και τον χαρακτήρα της και ενδυναμώνονται μυϊκά. Μαθαίνουν μεθοδικά τα πρώτα βήματα του κλασικού μπαλέτου που αργότερα εκεί θα στηριχθεί ολόκληρη η εκπαίδευσή τους.
  • 1, 2 και 3 Degree είναι όλη η Ύλη της Βασικής Τεχνικής του Μπαλέτου.
  • 4, 5, και 6 Degree αφορούν χορευτές οι οποίοι προετοιμάζονται για να ακολουθήσουν επαγγελματικά την τέχνη του χορού

Η Βασιλική Ακαδημία Χορού (RAD) ιδρύθηκε στο Λονδίνο της Αγγλίας το 1920 από τους Genée, Karsavina, Bedells, E. Espinosa και Richardson και έλαβε Βασιλική αναγνώριση το 1936. Η Adeline Genée ήταν ότι η πρώτη διευθύντρια, την οποία διαδέχθηκε η Margot Fonteyn το 1954. Είναι μία από τις μεταγενέστερες μεθόδους μπαλέτου, επίσης γνωστή ως το Αγγλικό στυλ του μπαλέτου. Στόχος της ήταν να παρουσιάσει τον καλλιτεχνικό χορό σε όλη τη Μεγάλη Βρετανία και και ιδιαίτερα τον κλασικό ακαδημαϊκό χορό και τη συνεχή βελτίωση της διδασκαλίας των προτύπων. 

Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της μεθόδου είναι η εστίαση στην καθαρή και σαφή τεχνική, και η αγνότητα των γραμμών του σώματος, χωρίς υπερβολές και επιτήδευση. Έτσι, η εκπαιδευτική μέθοδος RAD αποτελεί μία πολύ αργή διαδικασία, προκειμένου να επιτευχθεί η άψογη τεχνική και η φυσικότητα. Συχνά, έχει συγκεκριμένο βηματολόγιο που ακολουθούν παγκόσμια οι εκπαιδευτικοί, βάση την ηλικία των παιδιών. Η κεντρική ιδέα της μεθόδου είναι ότι η ανάπτυξη των τεχνικών γνώσεων και της σωματικής δύναμης βοηθά τον μαθητή να προσαρμοστεί πιο εύκολα στο πιο δύσκολο λεξιλόγιο και την τεχνική που θα χρειαστεί αργότερα. Η Royal Academy of Dance δέχτηκε επιρροές από την Ιταλική και την Ρώσικη σχολή, και κατόρθωσε να εξελιχτεί σε μία σχολή μπαλέτου με ξεχωριστό στιλ και χαρακτήρα. Η μέθοδος είναι επίσης ευρέως διαδεδομένη και στη Βόρεια Αμερική.

Τα διπλώματα της R.A.D. χωρίζονται ανάλογα την ηλικία των μαθητών, δίνοντας την ευκαιρία σε κάθε μαθητή να επιβεβαιώσει τις χορευτικές του ικανότητες. 
  • Pre-primary
  • Primary
  • Grade 1 έως 8
  • Intermediate
  • Advance 1 & 2 

Κάθε μέθοδος χρησιμοποιεί το δικό της σύστημα ονομασίας όσον αφορά στις κινήσεις και στους ορισμούς, παρουσιάζοντας τόσο κοινά όσο και διαφορές στον τρόπο ονομασίας, διδασκαλίας ακόμη και στυλ. Το κλασσικο μπαλέτο ωστόσο είναι ίδιο παγκοσμίως. 


💗🌸

CONVERSATION