Ο χορός απαντάται ανά τους αιώνες στους περισσότερους πολιτισμούς ανά τον κόσμο. Σήμερα υπάρχουν διάφορα είδη χορού (πχ κλασσικός, μοντέρνος, μπαλλέτο, παραδοσιακός κλπ) το καθένα με τα δικά του ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Ο χορός από επιστημονικής πλευράς θεωρείται άθλημα που επιφέρει ιδιαίτερες καταπονήσεις στο σώμα.
Μοντέρνος Χορός
Το 77,5% των χορευτών μοντέρνου χορού εμφανίζουν τουλάχιστον ένα τραυματισμό ετησίως. Γενικότερα, αναφέρονται 0,59 τραυματισμοί ανά χίλιες ώρες χορού. Ο ετήσιος επιπολασμός τους είναι 1,24 τραυματισμοί για τους άνδρες και 1,65 για τις γυναίκες. Το αξιοθαύμαστο είναι πως αν και οι περισσότεροι χορευτές έχουν τουλάχιστον ένα τραυματισμό το χρόνο, εντούτοις δεν χάνουν καμία παράσταση. Όπως παραδέχονται πολλοί, επιστρέφουν στο χορό όσο πιο σύντομα γίνεται, ακόμη και εάν πονάνε.
Μετά από ένα τραυματισμό επιστρέφουν μέσα σε 2-3 εβδομάδες σε περιορισμένες πρόβες και συνήθως φτάνουν να χορέψουν χωρίς καθόλου πόνο 1,5 με 2 μήνες αργότερα. Γενικά οι άνδρες χάνουν λιγότερες πρόβες και παραστάσεις από τις γυναίκες.
Οι κυριότερες περιοχές τραυματισμών είναι:- H Ποδοκνημική άρθρωση και ο άκρος πόδας
- Η Οσφυική Μοίρα της Σπονδυλικής Στήλης
- Το Γόνατο
- Οι περισσότεροι τραυματισμοί προκαλούνται σταδιακά ή από υπέρχρηση
- Μυικές θλάσεις, διαστρέματα και χρόνιες φλεγμονώδεις νόσοι
- Η υπερβολική σωματική καταπόνηση, οι απαιτήσεις του ρόλου, οι απαιτήσεις του χορογράφου ενώ ταυτόχρονα αψηφούν την κούραση και τον πόνο.
- Τα χαρακτηριστικά του πατώματος (ελαστικότητα, ομαλότητα κλπ)
- Οι παραστάσεις που γίνονται σε κεκλιμένη σκηνή (κεκλιμένη προς τους θεατές για καλύτερη θέα) θεωρείται πως οδηγούν σε περισσότερους τραυματισμούς.
Διαχείριση τραυματισμών
- Τις περισσότερες φορές οι χορευτές θα ζητήσουν βοήθεια μέσα σε μία εβδομάδα από τον τραυματισμό.
- Λιγότεροι από τους μισούς θα επισκευθούν γιατρό διότι θεωρούν πως οι γιατροί δεν τους καταλαβαίνουν, δεν έχουν ασφάλεια ή φοβούνται πως θα τους επιβάλουν να διακόψουν το χορό για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα.
- Οι περισσότεροι χορευτές θα επισκευθούν άλλους παρόχους υγείας όπως οι φυσικοθεραπευτές, οι βελονιστές, χειροπράκτες κτλ.
- Πολλοί θα συζητήσουν τον τραυματισμό τους με κάποιον άλλο συνάδελφό τους όπως ο χορογράφος και ο σκηνοθέτης και θα περιοριστούν στις συμβουλές που θα πάρουν από αυτούς!
- Οι λόγοι για τους οποίους δεν συμμορφώνονται συνήθως με τις υποδείξεις του γιατρού είναι ο μεγάλος χρόνος αποκατάστασης, ο φόβος μην χάσουν ένα ρόλο ή μια δουλειά, ο φόβος μην τους υπερσκελίσει κάποιος άλλος χορευτής.
Μπαλλέτο
Το 75% με 95% των χορευτών μπαλλέτου αντιμετωπίζουν τουλάχιστον ένα τραυματισμό το χρόνο με μέσο όρο 2,97 με 3,2 τραυματισμούς ετησίως. Οι τραυματισμοί αφορούν κυρίως την ποδοκνημική άρθρωση και τον άκρο πόδα, τη μέση και το γόνατο. Συνήθως πρόκειται για μυικές θλάσεις, διαστρέματα και χρόνιες φλεγμονώδεις εξεργασίες.
Οι περισσότεροι τραυματισμοί οφείλονται σε:
- Εσωτερικούς παράγοντες: ανατομικές ανωμαλίες, μυική αδυναμία, ανεπαρκής ελαστικότητα, κακή τεχνική, κακή διατροφή, κούραση, προηγούμενους τραυματισμούς.
- Εξωτερικούς παράγοντες: χορογραφία, ψυχρό περιβάλλον.
- Οι μαθητές των καλοκαιρινών εντατικών προγραμμάτων έχουν ιδιαίτερα αυξημένο κίνδυνο τραυματισμού.
Γενικότερα ιατρικά προβλήματα στους χορευτές
Οι χορευτές εμφανίζουν πολύ συχνά:
- Διαταραχές στη λήψη τροφής
- Διαταραχές της εμμήνου ρύσεως
- Burnout
- Οστεοπενία
- Τριάδα της Αθλήτριας
Συμβουλές για χορευτές
- Εξετάστε το πάτωμα στο οποίο χορεύετε. Τα καλύτερα πατώματα είναι αυτά που δρούν και σαν ελατήριο κυρίως γιατί τα παπούτσια των χορευτών έχουν ελάχιστα ή καθόλου προστατευτικά μαξιλαράκια. Οι χορευτές μπορεί να κάνουν πρόβα και παράσταση σε διαφορετικά πατώματα.
- Εξετάστε τα υποδήματα που χρησιμοποιείτε όταν δεν χορεύετε . Η σωστή επιλογή αυτών των υποδημάτων μπορεί να σας προσφέρει μια σχετική ανάπαυση και ανακούφιση και επομένως να συνεχίσει να χορεύετε χωρίς εμπόδια.
Σεβαστείτε τους χορευτές ως καλλιτέχνες αλλά ταυτόχρονα εμφυσήστε τους τη νοοτροπία του αθλητή!
Πηγή εδώ
CONVERSATION